4.2.09

Nota de premsa d’IPCENA-EdC contra el nou abocador de Pinós

NOTA DE PREMSA

Emplacem a l’ARC ( Agencia de Residus de Catalunya) del Departament de Medi Ambient i Habitatge a no autoritzar la instal•lació d’un abocador de residus municipals i industrials a Pinós (Solsonès)

Aquest divendres dia 6, al santuari de Pinós, l’ajuntament ha convocat als veïns a les 7 de la tarda per fer una sessió informativa del projecte.

Des de Ipcena-EdC i la Federació Ecologistes de Catalunya, ens hem informat de la proposta de l’ajuntament de Pinós de promoure la construcció d’un abocador de residus municipals i industrials al municipi, amb la signatura d’un conveni entre l’ajuntament i l’empresa explotadora, i amb un informe realitzat suposadament per l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) -Departament de Medi Ambient i Habitatge que avala la idoneïtat de la finca escollida.

Segons les informacions obtingudes, es volen abocar residus municipals en forma de bales que provindran d’instal•lacions de premsat i embalat de residus tipus ecoparc de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, compostes per residus urbans i altres residus industrials.

El volum de residus que s’hi preveu abocar és de 200.000 tones cada any, xifra que representaria el 50% dels residus en destinació a abocador que produeix cada any la ciutat de Barcelona.

Recordem que en aquesta població les empreses Inusa i Cespasa van rebre l’any 2000 l’encàrrec de la Generalitat de projectar dos abocadors de residus industrials especials a Catalunya, un dels quals es pretenia ubicar a Pinós. Finalment fou rebutjat arran de la gran oposició veïnal que va generar.

Per tot plegat fem les següents consideracions:

1. És inadmissible que es plantegi un projecte d’abocador de bales de rebuig dels ecoparcs de l’Àrea Metropolitana de Barcelona a una comarca com el Solsonès, de les que menys residus generen i de les menys poblades de Catalunya. I a uns 100 km del seu origen:

L’Ecoparc 1 de Barcelona tracta la matèria orgànica i la fracció RESTA (residus no recollits selectivament que poden contenir matèria orgànica) procedents de la recollida selectiva de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, el Prat de Llobregat i Viladecans.

L’Ecoparc 2, de Montcada i Reixac tracta la matèria orgànica i la fracció RESTA procedents de municipis metropolitans, a excepció de Barcelona, i puntualment de municipis del Vallès i del Maresme.

L’Ecoparc 3 del Besòs, ubicat al terme municipal de Sant Adrià de Besòs, tracta la fracció RESTA dels residus municipals procedents de Badalona, Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet i Barcelona.

Les oportunitats de negoci de les empreses que gestionen les instal•lacions de tractament de final de canonada dels residus (abocadors, incineradores,..) no han de condicionar les destinacions dels residus de l’Àrea Metropolitana de Barcelona!

2. Incongruència: l’Agència de Residus de Catalunya està a punt d’aprovar el Programa de Gestió de Residus Municipals de Catalunya (PROGREMIC) 2007 - 2012 i el Pla Territorial Sectorial d’Infraestructures de Gestió de Residus Municipals (PTSIGRM) 2005 -2012, que proposa una distribució territorial per a la gestió dels residus municipals (instal•lacions de tractament a cada comarca) i distribueix el territori en 7 grans àrees, on es comprometen a aplicar els criteris de la normativa europea de proximitat i suficiència per a les plantes de recuperació i tractament dels residus. Segons aquest Pla, la comarca del Solsonés preveu l’ampliació de l’abocador, una planta de tractament del rebuig i de tractament de voluminosos als terrenys de l’abocador de Clariana del Cardener, a cap lloc més.

Per evitar precisament situacions tant insostenibles i aberrants com la que es podria produir si es tirés endavant aquest projecte, L’ARC no pot autoritzar aquest nou abocador si vol que la nova proposta de nou model de gestió de residus (PROGREMIC) tingui credibilitat.

3. La dimensió de l’abocador és una barbaritat: Sembla que la finca on volen construir de l’abocador és de 180Ha. l’Abocador que posa, per exemple, l’ajuntament a Cerdanyola del Vallès on s’estan abocant les bales dels ecoparcs de l’Àrea Metropolitana de Barcelona ocupa solament una superfície de 5Ha.

4. Per quins interessos es vol construir aquest abocador?: com en d’altres convenis entre empreses de gestió de residus i ajuntaments (El Pinell de Brai, Riba-Roja (Terra Alta), també volen signar Convenis molt lucratius a costa de la protecció del medi ambient i la salut de les persones. No s’entén l’interès o la necessitat, si no és l’especulativa de les empreses que gestionen els residus a Barcelona i no disposen d’abocadors i els cerquen a les comarques amb menys població i on pensen que comprant a l’ajuntament i la població, podran fer el negoci “rodó”.

5. Un abocador sempre serà un reactor químic: un abocador, per moltes capes d’impermeabilització que es faci i per molt que embalin els residus, a curt i mig termini sempre té un risc de produir gasos contaminants i gasos que afecten el canvi climàtic, lixiviats que contaminen el sol i els aqüífers, olors, molèsties de gran trànsit de vehicles i contaminació ambiental, etc. Sempre serà un terreny hipotecat per al seu futur. No és cert que quedi totalment restaurat, ja que els abocadors - de bales o no- tenen activitat química durant centenars d’anys. Un abocador sempre tindrà un impacte al medi i a la salut de les persones de la zona!

6. L’ajuntament es ven a la pressió econòmica de l’empresa: cal que expliquin quina necessitat té el territori del Solsonès en acollir aquest abocador: Quins interessos té l’empresa promotora, l’ajuntament (l’aportació sona a xantatge - 4€/tm/residus, es a dir, sobre 1 milió d’euros cada any) i l’ARC? Quants residus hi abocaran?

7. Per les raons exposades de justícia ambiental i d’incompatibilitat amb la normativa vigent: no es pot acceptar socialment aquest abocador que malmetrà el medi ambient de la comarca. Cal demanar a l’ARC-DMAH i a l’ajuntament que apliquin politiques conseqüents i preventives dels residus, i amb l’aplicació del criteri de proximitat i suficiència en el tractament dels residus. Demanem un canvi del model d’ordenació territorial ja que l’actual ens demostra que és absolutament insostenible.

IPCENA - Federació Ecologistes de Catalunya

Lleida 4 , febrer 2009

Contacte:

IPCENA - EdC
Institució de Ponent per a la Conservació i l’Estudi de l’Entorn Natural
Pl. Gramàtics, 2 baixos
25002 Lleida
973 26 37 93
www.ipcena.org